Sökmotoroptimering (SEO)
Om man driver en webbplats så formligen bombarderas man av erbjudanden från företag som vill att man skall köpa deras tjänster som skall göra att webbplatsen hamnar högre upp i Googles sökresultat. Seriositeten hos dessa "SEO-konsulter" varierar enormt och likaså prisbilden.
Det går inte att komma ifrån att Google är en av de allra viktigaste kanalerna (på den svenska marknaden) för att nå ut med sin webbplats till besökare och potentiella kunder. Därför är det också oerhört viktigt att man har en webbplats som är tillgänglig för alla de så kallade sökspindlar som söktjänsterna använder för att samla ihop den information som finns publicerad på Internet. Tyvärr glömmer många - i sin iver att hamna högt upp i sökresultaten - att webbplatsen inte finns där för söktjänsternas skull. Webbplatsen finns där för besökare och potentiella kunder och därför är det allra viktigaste att webbplatsen är optimerad för dem.
En av anledningarna till att Googles framgångar är att de har lyckats sammanställa information som människor tycker är relevant och göra den sökbar på ett enkelt sätt. Googles viktigaste mål har naturligtvis alltid varit och kommer även i framtiden att vara att presentera ett sökresultat som innehåller information som är anpassad för människor. Det har länge pågått en slags "katt och råtta"-lek mellan optimeringsföretag och Google. I förlängningen är vi dock övertygade om att den som försummar besökaren till förmån för Google biter sig själv i svansen.
Besökaren i fokus
En lättnavigerad och logiskt uppbyggd webbplats är generellt sett också lättillgänglig för sökspindlar. Vi ser alltid till att de webbplatser vi bygger, rent tekniskt, har hög tillgänglighet för sökspindlarna. De publiceringsverktyg vi implementerar åt våra kunder ger bra förutsättningar för den som driver webbplatsen att tillhandahålla alla de pusselbitar som är viktiga för bra exponering och positionering i söktjänsterna. Viktigast av allt är dock innehållet.
Nästa steg - Sökmotoroptimering
Konkurrensen om besökarna är oftast knivskarp och det är naturligtvis viktigt att hamna högt upp bland sökmotorerna. Vi har lång erfarenhet av sökmotoroptimering (SEO) och hjälper gärna till att utvärdera vilka eventuella tekniska och innehållsmässiga problem som kan finnas på din webbplats och sammanställer ett åtgärdsförslag. Ofta är det faktiskt så att relativt små innehållsmässiga justeringar många gånger kan göra stor skillnad på hur man rankas i söktjänsterna. Inte sällan är det så att förändringar på webbplatsen som gör upplevelsen av webbplatsen bättre för besökaren även leder till ett bättre resultat i söktjänsterna.
Om du vänder dig till en internationell publik så är det inte säkert att det är Google som är den dominerande sökmotorn hos din målgrupp. Vi hjälper er att ta fram en strategi även i dessa fall men naturligtvis är grundtanken densamma, gör webbplatsen för i första hand dina tilltänkta besökare och inte för sökmotorerna.
Vill du diskutera hur SEO skulle kunna förbättra din sajts ranking?